فرهاد محمدی؛ جهانگیر کرمی؛ تورج هاشمی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 169-190
چکیده
هدف از این پژوهش، مقایسه روش چندحسی فرنالد و روش تمرین و تکرار در بهبود اختلال ویژهی یادگیری دانشآموزان دارای اختلال خواندن است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با گروه گواه و انتصاب تصادفی با پیشآزمون و پسآزمون است. نمونه شامل 39 دانشآموز (18 پسر و 21 دختر) بود که بصورت تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری خواندن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مقایسه روش چندحسی فرنالد و روش تمرین و تکرار در بهبود اختلال ویژهی یادگیری دانشآموزان دارای اختلال خواندن است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با گروه گواه و انتصاب تصادفی با پیشآزمون و پسآزمون است. نمونه شامل 39 دانشآموز (18 پسر و 21 دختر) بود که بصورت تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری خواندن پایهی سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی86-85 انتخاب شدند. آزمودنیها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش چندحسی فرنالد، تمرین و تکرار و گروه گواه) قرار گرفتند و از نظر هوشبهر، جنس، تحصیلات والدین و آموزش رسمی در مدارس عادی همتا شدند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نمرات پسآزمون در آزمون خواندن پژوهشگر ساخت، بیانگر تفاوت معنیدار میان گروهها است. نتایج تحلیل کواریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که روش آموزش چندحسی فرنالد موجب بهبود عملکرد دانش آموزان دارای اختلال خواندن نسبت به گروه تمرین و تکرار در خواندن شفاهی (001/0p<)، سرعت خواندن شفاهی (001/0p<)، خواندن خاموش (05/0p<)، خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) و سرعت خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) شد. عملکرد گروه تحت آموزش تمرین و تکرار نیز در خواندن شفاهی (01/0p<) و خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) بهتر از گروه کنترل بود.
سهیلا زمینی؛ لیلی برزگری؛ تورج هاشمی؛ رقیه کیانی
دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 207-222
چکیده
با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانشآموز دختر و 81 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها ...
بیشتر
با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانشآموز دختر و 81 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای "مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر"، "مقیاس جهتگیریهای یادگیری زبان"، "سیاهه راهبردهای یادگیری زبان" و همچنین "آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی" را تکمیل کردند. نتیجهی ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، انگیزش درونی با عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. و بین جهتگیری بیانگیزشی و عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. همچنین نتیجههای تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون بتا نشان داد که بیانگیزشی، خودکارآمدی و انگیزش درونی بهترین پیشبینی کنندههای پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان است. در مجموع یافتههای پژوهش حاضر، بر نقش مؤثر خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری زبان و جهتگیریهای انگیزشی زبان بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی تأکید میکند.